Cliëntvolgsysteem front-end
Cliëntvolgsysteem back-end
Cliëntvolgsysteem beheer
Cliëntvolgsysteem inrichting
Andere modules
Inrichting producten
Maken producten en componenten
Adviestrajecten in WATCH worden gedefinieerd in de vorm van producten die geleverd worden. Deze producten hebben niet alleen betrekking op het schrijven van het advies, maar ook op activiteiten zoals het invoeren van een adviesaanvraag, het plannen van een bezoek. Een product vertegenwoordigt dus het hele adviestraject.
De verschillende stappen die gezet worden bij het beantwoorden van de adviesaanvraag noemen we componenten.
Voorbeeld van een adviestraject
In dit voorbeeld beschrijven we een product voor het adviestraject “Indicatie advies, WMO standaard”. Dit adviestraject bestaat uit de volgende stappen:
- Aanvraag invoeren
- Plannen van afspraak
- Indicatie-advies schrijven
- Verzenden van het advies
Componenten
Scherm: Cliëntvolgsysteem > Productbeheer > Componenten
In de eerste stap worden voor deze verschillende stappen in het adviestraject componenten gemaakt.
Figuur 1 Maken van component voor de “aanvraag” stap in het adviestraject
Voor een component kunnen we aangeven hoeveel tijd (in uren) er mee gemoeid is om de stap uit te voeren. We kunnen ook aangeven wat de maximale doorlooptijd van de component bedraagt (in dagen).
De inschatting van de benodigde tijd en de doorlooptijd kan in de loop van de tijd veranderen. De oude gegevens kunnen in dat geval worden voorzien van een einddatum. Deze nieuwe gegevens kunnen vervolgens toegevoegd worden en worden voorzien van een geldigheidsperiode.
Naast de tijd, wordt per component ook aangegeven welke deskundigheid nodig is voor de uitvoering ervan. Verschillende deskundigheden hebben een verschillende kostprijs. Om een accurate calculatie te maken van de kosten van een product, leggen we per component vast welke deskundigheid benodigd is om deze stap uit te voeren. In bovenstaand voorbeeld wordt bij de component “Aanvraag” de deskundigheid “Secretariaat” ingezet.
Deskundigheden
Scherm: Cliëntvolgsysteem > Productbeheer > Deskundigheden
Figuur 2 Beheren van de deskundigheid “Secretariaat” met bijbehorende uurprijs
Per deskundigheid geven we een uurprijs aan. Deze uurprijzen kunnen in de loop van de tijd veranderen, en om deze reden kunnen uurprijzen worden voorzien van een start- en een einddatum.
Producten
Scherm: Cliëntvolgsysteem > Productbeheer > Producten
Nadat de benodigde componenten zijn aangemaakt, kunnen deze samengevoegd worden tot een product.
Figuur 3 Maken van het product “Indicatie advies, WMO standaard” op basis van componenten
Om in verschillende schermen van de applicatie eenvoudig een product te kunnen kiezen worden producten ingedeeld in productgroepen. (Cliëntvolgsysteem > Productbeheer > Productgroepen)
Productclusters (Cliëntvolgsysteem > Productbeheer > Productclusters) worden gebruikt om voor de facturatie producten te clusteren. Verschillende producten die onder hetzelfde cluster vallen, worden in de factuur samengevoegd tot een factuurregel.
Als een product is aangemaakt, dan kunnen rechtsonder in het scherm componenten aan het product worden toegevoegd. De componenten worden hier bovendien van een volgorde voorzien. Na het kiezen van de componenten wordt direct duidelijk hoeveel tijd er in totaal en per deskundigheid gevraagd wordt voor het leveren van het product. Ook wordt de doorlooptijd van de afzonderlijke componenten en de daaruit voortvloeiende totale doorlooptijd van het product zichtbaar.
Voor alle adviessoorten die door een organisatie worden geleverd, wordt op bovenstaande wijze een product gedefinieerd.