Proeftuin Aardgasvrije Wijken
Grip op uw Proeftuin Aardgasvrije Wijken
De meeste proeftuinen richten zich - naast een warmteoplossing - ook op de verduurzaming van woningen. Bij huurwoningen houdt de woningbouwcorporatie overzicht. Maar hoe houdt u bij welke stappen huiseigenaren samen met u nemen? Met het WATCH Klantvolgsysteem houdt u grip.
Verduurzamingsstappen bij koopwoningen volgen in het WATCH Klantvolgsysteem:
- Registreren van ontvangen subsidies en genomen maatregelen
- Stroomlijnen persoonlijk contact
- Inrichten en uitvoeren van de processtappen per woning
- Rapporteren resultaten
De Proeftuin Nieuwborgen.net ging u voor.
Nieuwborgen.net
Nieuwborgen.net is een project uit de eerste tranche proeftuinen en is gestart in 2018. Deze proeftuin wil in de dorpen Nieuwolda en Wagenborgen eerst zoveel mogelijk gas besparen. Voor het gas wat dan nog nodig is wil de proeftuin overstappen op groen gas van een plaatselijke biovergister.
Gas besparen
Nieuwborgen.net heeft al veel ervaringen opgedaan met het nemen van gasbesparende maatregelen. De mogelijkheden voor inwoners zijn in verschillende stappen telkens uitgebreid.
- Als eerste stap konden inwoners een zogenaamde "Bespaartas" aanvragen. Dit is een zelf samen te stellen tas vol energiebesparingsartikelen ter waarde van 50 euro. Zij konden de bestelde artikelen vervolgens zelf ophalen of door Nieuwborgen.net laten bezorgen.
- Als tweede stap konden huiseigenaren een vergoeding aanvragen om kleine gasbesparende maatregelen te nemen, zoals het inregelen van de cv-installatie en het afstellen van ramen en deuren tegen tocht. De huiseigenaar geeft zelf een bedrijf opdracht om de werkzaamheden uit te voeren.
- Sinds september 2021 kunnen huiseigenaren ook een vergoeding ontvangen voor grotere maatregelen, zoals isolatie en installatietechnische oplossingen. Ook hier is de huiseigenaar zelf opdrachtgever.
In de Padwiezer (Gronings voor routekaart) zijn alle besparingsmogelijkheden voor huiseigenaren uiteengezet in drie verschillende paden: Bespaar, Isoleer en Verwarm. Nieuwborgen.net vergoedt 50% van de kosten tot een maximum van 5.000 euro per adres. Ook biedt Nieuwborgen.net gratis advies voor huiseigenaren.
Grip houden op het proces
Om grip te houden op de stappen die huiseigenaren nemen, maakt Nieuwborgen.net gebruik van de diensten van twee softwareleveranciers.
Aanvragen door inwoners via IT4web tools
IT4web heeft op maat twee tools ontwikkeld voor Nieuwborgen. In de Bespaartastool kunnen inwoners de Bespaartas samenstellen en aanvragen. In de Padwiezertool kunnen zij de Padwiezervergoeding en de gratis adviezen aanvragen.
In beide tools loggen inwoners hiervoor in met een per post toegestuurde unieke code in. Zij kiezen in de betreffende tool vervolgens voor de gewenste artikelen of maatregelen, vullen aanvullende gegevens in en versturen de aanvraag naar Nieuwborgen.net.
In de Padwiezertool kunnen zij ook offertes en facturen uploaden, het proces van de eigen subsidie-aanvraag volgen en eventueel een nieuwe aanvraag indienen. In het dashboard kunnen projectmedewerkers de aanvragen bekijken en doorzetten naar de ambtenaar die de aanvraag moet beoordelen en de ambtenaar die de vergoeding bij goedkeuring moet overmaken. Ook kunnen projectmedewerkers verschillende rapportages in het dashboard maken.
Achter de schermen via WATCH Klantvolgsysteem
Zodra een aanvraag in een van beide tools is doorgezet, wordt deze via een API-koppeling doorgestuurd naar het WATCH Klantvolgsysteem van Musthave.
- Bespaartas: de gegevens van de aanvrager en de gekozen artikelen worden in WATCH opgenomen. Voor Nieuwborgen.net is in WATCH een aanvullende rapportage gemaakt waarin de gekozen artikelen (inclusief totalen) weergegeven worden en waarin gefilterd kan worden op postcode, huisnummer en bezorgmethode. De tochtstrips zijn duidelijk het meest populair.
- Padwiezer: Ook de gegevens van de goedgekeurde aanvragen in de Padwiezer tool worden in WATCH opgenomen. Het gaat dan om de gegevens van zowel de aanvrager als de werkzaamheden die uitgevoerd worden. Ook het bijgevoegde bewijsmateriaal zoals offertes en facturen worden in WATCH opgeslagen.
Daarmee kunnen de projectmedewerkers vervolgens: - de officiële goedkeuring of afwijzing van de subsidieaanvraag genereren en versturen;
- waar nodig de werkzaamheden via vooraf gedefinieerde processtappen inplannen;
- afspraken plannen met bewoners voor de aangevraagde adviesgesprekken;
- een uitnodigingsbrief voor het adviesgesprek genereren en versturen;
- een automatische herinnering voor de afspraak via SMS versturen;
- een van te voren gedefinieerde vragenlijst voor het adviesgesprek samen met inwoners invullen;
- een gepersonaliseerd adviesrapport aan de hand van de ingevulde vragenlijst genereren als pdf bestand;
- het adviesdocument aan de bewoner versturen;
- rapportages maken van onder meer de maatregelen per woning dan wel van de totalen per maatregel.
Meer weten?
De IT4web-tool fungeert als front-end voor de bewoners van Nieuwborgen.net. Het WATCH klantvolgsysteem is de back-end voor de afhandeling van de aanvragen door de projectmedewerkers. Met beide tools heeft Nieuwborgen.net een compleet systeem ter beschikking. Zo houdt het projectteam grip op de lopende werkzaamheden en zijn er voldoende rapportagemogelijkheden om het succes van het project te monitoren.
Wilt u meer weten? Neem dan contact op met IT4web, Musthave en/of Nieuwborgen.net.
WATCH Cliëntvolgsysteem - Musthave
Website: www.watch-clientvolgsysteem.nl
Mail: info@musthave.nl
Telefoon: 050 - 577 95 21
IT4web
Website: www.it4web.nl
Mail: info@it4web.nl
Telefoon: 071 - 20 400 50
Nieuwborgen.net
Website: www.nieuwborgen.net
Mail: info@nieuwborgen.net
Telefoon: 06 – 21 92 24 27